Ons Onderwijs

Missie

Wij geloven dat een kind op school veel meer is dan cijfers voor rekenen en taal. Wij geloven dat ieder kind ‘goed’ is en uniek, met zijn eigen kwaliteiten en talenten. Wij helpen kinderen om te ontdekken wat hun kwaliteiten en talenten zijn en wíe ze zijn. We stimuleren ze zo om volledig in hun kracht aan de volgende fase van hun leven te beginnen als ze onze school verlaten. Als we zien dat dat lukt zijn wíj ook trots, want daar doen we het voor!

Visie

Gevoel voor omgeving, de maatschappij en elkaar behoren tot het basispakket van ons onderwijs. In de wetenschap dat het geheel beter wordt als ieder individu in zijn kracht staat, richten we ons in de eerste plaats op het individuele kind. We streven naar een hechte omgeving waarbij we vanuit verbinding tussen leerlingen, ouders en leraren samenwerken. Dit doen we om een plek van respect, begrip, en ondersteuning te creëren. Wij geloven dat onderwijs verder gaat dan alleen cognitieve prestaties; het omvat de ontwikkeling van het hele kind, inclusief hun emotionele, sociale en morele groei.

We zien dat de wereld om ons heen verandert en het onderwijs verandert mee. In de 21e eeuw worden er andere kwaliteiten van mensen verwacht. We moeten samenwerken, kritisch denken en creatief kunnen zijn. Deze aspecten zullen van belang zijn in het leven van onze leerlingen. Door veerkracht en weerbaarheid te bevorderen, rusten we kinderen uit voor uitdagingen in zowel heden als toekomst.

Wij zijn ervan overtuigd dat we kinderen het best toekomstbestendig kunnen maken met een goede balans tussen ‘oude’ en nieuwe vaardigheden in onze lessen, waarbij rekenen en taal altijd de stevige basis blijven.

Ons proces van onderwijs

In de wetenschap dat het geheel beter wordt als ieder individu in zijn kracht staat, richten we ons in de eerste plaats op het individuele kind. Wij willen een omgeving bieden waarin elk kind zijn unieke talenten kan ontdekken en ontwikkelen, zijn hoogst haalbare niveau kan bereiken en klaar zal zijn voor de toekomst.

We leren de kinderen van welke krachten ze gebruik kunnen maken om hun talenten te ontwikkelen. Ze kunnen zowel kracht putten uit hun omgeving: de juf, de leerstof, de ouders, de hobby, sport, vrienden en speciale gebeurtenissen én ze kunnen ook kracht putten uit zichzelf. Ze leren hoe het is om fouten te maken, ze leren doorzetten, ze leren om hulp vragen, ze leren omgaan met kritiek, voor zichzelf opkomen en vertrouwen krijgen in zichzelf. Aanleg en hoge prestaties kunnen leveren zijn ook van invloed op de wijze van leren. Door deze krachten te gebruiken kunnen ze hoge prestaties gaan leveren. En deze succeservaringen kunnen ze dan weer gaan gebruiken als krachtbron. Ze krijgen daarnaast meer inzicht in het proces van het leren.

Belangrijke kernwaardes tijdens dit leerproces zijn o.a.: individuele begeleiding, zelfstandigheid, verantwoordelijkheid nemen, eigenaarschap, compacten, verrijken en verbreden.

Gedurende de ochtend werken we aan de basisvakken en in de middag wordt er individueel of in klein groepsverband gewerkt aan projecten en diverse thema’s.

Werkwijze

Het onderwijs op de GDT is zo ingericht dat er zoveel mogelijk tegemoet wordt gekomen aan de onderwijsbehoeften van de kinderen. Daarnaast is het ontwikkelen van de autonomie, het eigenaarschap en de medeverantwoordelijkheid van de kinderen een belangrijk uitgangspunt.

In de groepen 1/2 introduceren we het plannen m.b.v. het planbord, waardoor de eerste stappen op weg naar autonomie en zelfstandigheid zijn gezet.

In groep 3 leren de kinderen te werken met een dagtaak, in groep 4 met een meerdagentaak en vanaf groep 5 leren ze te werken met een weektaak. Er worden instructiemomenten gepland door de leerkracht en deze worden volgens het EDI-model gegeven. Het EDI-model (Expliciete Directe Instructie) is een lesmodel waarbij de leerkracht stapsgewijs en duidelijk lesgeeft, met veel interactie en controle op begrip. Het doel is om alle leerlingen actief te betrekken en de kans op succes te vergroten.

We vinden het belangrijk dat werken en leren voldoende uitdaging biedt waardoor de kinderen goed gemotiveerd en betrokken blijven. Gedifferentieerd werken is dus een voorwaarde.  Zo kan het zijn dat kinderen meer instructie en/ of oefening nodig hebben maar er zijn ook kinderen die juist behoefte hebben aan meer uitdaging. Voor al deze verschillende kinderen willen wij een goede school zijn! We streven naar een harmonische ontwikkeling  op cognitief, sociaal- emotioneel en cultureel gebied zodat ieder kind de kans krijgt zijn/haar eigen talenten te ontwikkelen.